Готови ли сте за MBA изложение

Как да извлечете максимума от събитията, на които университетите представят програмите си и се опитват да привлекат нови студенти

Shutterstock    ©  Shutterstock
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Специализираните MBA изложения обикновено предлагат и допълнителни възможности за получаване на информация, нетуъркинг или практика на място. Използвайте ги.
Не обсебвайте представителите на университетите и се стремете да ограничите разговорите "на четири очи" до 10 - 15 минути.

Редици от щандове на университети от цял свят. Море от цветни брошури и дебели каталози. Спират ви усмихнати и любезни млади хора, готови да ви помогнат да направите най-добрия избор за бъдещото ви образование, кариера, живот... Но вие дали сте готови, за да извлечете максимума от MBA изложенията?

Този тип събития имат за цел да срещнат представителите на висши училища с потенциалните кандидат-студенти, така че едните да могат да се представят по-убедително и в детайли, а другите да могат по-убедено да изберат програмата, която е най-подходяща за тях. В този смисъл тези изложения имат най-голям смисъл за хора, които по-скоро са в начален етап от процеса по избор и кандидатстване в MBA програма.

Независимо в коя точка на MBA пътуването се намирате, най-доброто, което може да направите, ако сте решили да посетите MBA изложение, е да се подготвите предварително. Това ще ви спести време, ще даде фокус на посещението ви и ще ви помогне да направите добро впечатление. За целта е добре да имате предвид няколко основни правила.

Подгответе си въпроси

Проучете предварително бизнес училищата, които ще бъдат представени на изложението, и определете с кои от тях бихте искали да се срещнете. Предвид ограниченото време разумно е да набележите най-много 4-5 фаворита и още толкова резерви.

В допълнение - подгответе си и списък с нещата, които ви интересуват за всяко бизнес училище. След като сте наясно за какво искате да разговаряте с представителите на отделните университети в шортлиста ви, препоръчително е да отидете и малко по-далеч като съставите и конкретни въпроси. Това ще ви помогне да запазите концентрация и да се подсигурите за ситуациите, в които няма да бъде възможно да разговаряте насаме с представител на MBA програмата. При участието в групови разговори е лесно да загубите фокус и да пропуснете да питате нещо, което е важно за вас.

Крайно непрепоръчително е задаването на въпроси, чиито отговори можете да намерите на уебсайта на университета или по друг начин са лесно достъпни в публичното пространство. Гадаенето дали резултатът ви от GMAT е достатъчно висок, за да ви приемат, също не е сред подходящите теми. Причините за това са две. От една страна, съществува достатъчно информация за средния GMAT резултат на възпитаниците на всички MBA програми с достатъчно добра репутация. От друга – някои бизнес училища много се гордеят с високата си селективност и понякога обратната връзка на представителите им може да ви обнадежди, без реално да имате шанс.

Опознайте събеседниците

В повечето случаи MBA програмите са представени на изложенията от две основни групи пратеници - експерти по прием и настоящи или вече завършили студенти. Уверете се, че сте наясно с кого разговаряте, за да избегнете объркване, и си набележете подходящи теми за разговор, които да обсъдите с всяка от двете групи.

Представете себе си

Каквито и теми за разговор да изберете, почти сигурно е, че под една или друга форма ще ви се наложи да разкажете защо проявявате интерес към MBA обучението и да посочите конкретно какво очаквате от него. Тъй като времето, с което ще разполагате, най-вероятно ще бъде ограничено, подгответе се предварително с кратко, но въздействащо послание.

Задължителен елемент от представянето на всеки кандидат е автобиографията. Подгответе си професионално резюме в достатъчен брой екземпляри и бъдете готови да ги раздадете на представителите на училищата, от които се интересувате. Трябва да имате предвид, че автобиографията за кандидатстване в магистърска програма по бизнес администрация се различава от резюмето при кандидатстване за работа. Представителите на бизнес училищата искат да разберат не толкова работните детайли в конкретика, колкото наличието на определени качества у кандидата, като например лидерски потенциал, способност за работа в екип, културна сензитивност и др.

В допълнение към автобиографията - не забравяйте да донесете със себе си и достатъчен брой визитни картички.

По дрехите посрещат

И действително е така. Дънките не са подходящ вариант, но също не е нужно да сте прекалено официални. Според препоръките правилният избор гравитира около ежедневния бизнес стил или облеклото за интервю за работа.

Блестете, без да засенчвате останалите

MBA изложенията са средище на талантливи и успешни професионалисти, всички от които се интересуват от заветната магистратура. Предизвикателството е да се отличите и да ви запомнят в подобна среда. Колкото и голяма да е амбицията ви обаче, винаги се старайте да се придържате към добрия тон и честната игра. Не се опитвайте да се пререждате на щандовете, където има опашки, не узурпирайте чуждите разговори и винаги се стремете да давате достатъчно пространство за изява на останалите участници в груповите дискусии.

Бъдете отворени за нови възможности

MBA изложенията са чудесна възможност да откриете бизнес училища, за които може би не сте подозирали, че могат да бъдат подходящи за вас. Настройте се позитивно и внимавайте в това, което ще чуете и видите.

Спазвайте дистанция

Не бъркайте възможността да поговорите със специалистите по прием на живо с MBA интервюто. Не обсебвайте MBA представителите и се стремете да ограничите разговорите "на четири очи" до 10 - 15 минути. В рамките на добрия етикет е и галантно да съкратите разговора, ако на щанда започне да се образува опашка. Ако не успеете да намерите отговор на всичките си въпроси, подсигурете се с контактната информация на изложителите и ги задайте на по-късен етап.

Друго нещо, което трябва да избягвате, е отнемането от личното време на изложителите. Не задържайте MBA представителите след приключване на събитието и се въздържайте да обсъждате кандидатурата си, ако случайно впоследствие ги срещнете на публично място.

Благодарете

Не пропускайте да отделите малко време след събитието, за да благодарите на хората, които са инвестирали във вас време и внимание по време на изложението. За целта не забравяйте да поискате визитните им картички. Добре написаните имейли вършат чудеса, но според експертите посланието, написано на ръка, ще ви осигури специално внимание.

Съществуват и други начини да покажете учтивост още по време на самото събитие. Например можете да споделите с изложителите, които рядко са местни жители, интересни места за посещение във вашия град. Музеи, изложбени зали, забележителности, ресторанти, друг вид полезна информация – помислете добре какво бихте могли да препоръчате, така че да ги заинтригувате и да се почувстват добре дошли.

Посетете презентациите и дискусионните панели

Обикновено личните срещи са основният фокус на посетителите на MBA изложения и понякога се забравя, че интересните неща се случват не само около щандовете. Специализираните събития обикновено предлагат още полезни елементи като презентации, дискусии, семинари и симулации. Дали ще участвате в минивариант на курс по подготовка за GMAT или в разиграване на реална учебна ситуация, не пропускайте възможността да се докоснете до MBA преживяването от всички възможни ъгли, защото именно там се крие истинската стойност на изложенията.

Не си тръгвайте с празни ръце

След като сте инвестирали достатъчно време в проучване, подготовка и срещи, не пропускайте възможността да си тръгнете от изложението с нещо повече от приятни впечатления и лъскави брошури.

Повечето бизнес училища организират редица таргетирани събития, за които можете да си издействате покана именно по време на MBA изложение. Сред тях се нареждат посещения на кампуса, приеми, информационни срещи и интервюта, дискусии, презентации и др. След като сте набелязали целта, желателно е да бъдете видими, а присъствието на подобен тип събирания е отлична възможност за това.

Както споменахме в началото, специализираните изложения действително са чудесна отправна точка, от която да започнете похода си към магистратурата по бизнес администрация. Ако обаче сте на по-напреднал етап в подготовката и кандидатстването, може би е добре да се насочите към алтернативи, които ще ви донесат повече конкретика. Такива са посещенията на кампусите на бизнес училищата, както и информационните сесии, които те организират, за да дадат възможност на кандидатите да разговарят по-обстойно с представители на екипа по прием на студенти.

При всички случаи активният контакт с представителите на университетите ще ви помогне не само да направите по-лесен и правилен избор, но и ще бъде от помощ самите вие да бъдете избрани пред другите кандидати, да получите възможности за стипендия или други ограничени преференции.

Все още няма коментари
Нов коментар